In “De kleur van Geld” – Magazine Triodos bank
Lage bruggen
De elektrische auto heeft de toekomst. Daar is Hans Braamse, eigenaar van het leasebedrijf Kyotolease, van overtuigd. Zeker sinds zijn onderneming actief is in het project Greencab. Dat is onderdeel van de zogeheten Proeftuin Elektrisch Rijden, die met steun van de overheid is opgezet. In de proeftuin onderzoeken bedrijven, kennisinstellingen en andere organisaties gezamenlijk de mogelijkheden van elektrisch vervoer. ‘Het project wil inzicht geven in wat er allemaal nodig is om elektrisch rijden tot een succes te maken. Een klein voorbeeld: de Gemeente Utrecht bekijkt momenteel de meest geschikte locaties voor het opladen van de accu’s. Uiteindelijk moet er natuurlijk een fijnmazig netwerk van oplaadpaaltjes komen. ’Een taxi die ons fluisterstil en zonder uitlaatgassen naar de schouwburg vervoert? Jawel, dat kan. Utrecht had onlangs de primeur in Nederland. Prestige Taxicentrale heeft zes elektrische auto’s in gebruik genomen. Als het goed gaat, groeit het aantal ‘greencabs’ nog dit jaar tot veertig. Het leasebedrijf van Hans Braamse leverde de taxi’s. De uitstoot van CO2 compenseren is mooi, vindt hij. Maar die uitstoot beperken is nóg mooier.
Stimuleren van bewustwording
Hans Braamse vindt het natuurlijk geweldig dat er nu taxi’s met een accu rondrijden. Maar de betekenis van het project zit voor hem vooral ook in het stimuleren van de maatschappelijke bewustwording. ‘Noem het maar een soort pionierswerk. Alle partners in het project zijn overigens enorm enthousiast. Ze beschikken ieder afzonderlijk over een brok kennis en willen die graag delen. Je vóelt bijna: er staat wat te gebeuren.’
Specialist in ‘groene’ brandstoffen
Hij mag zichzelf gerust specialist noemen in het onderzoek naar ‘groene’ autobrandstoffen. Als directeur van een ICT-bedrijf zag hij dat zijn werknemers nogal wat kilometers maakten voor consultancyklussen. Dat moest anders kunnen, was zijn conclusie. Hij liet een Seat Toledo ombouwen om de motor geschikt te maken voor puur plantaardige olie en van het een kwam het ander. Steeds meer bedrijfsauto’s kregen alternatieve energiebronnen, zoals aardgas en bioethanol. En die auto’s kregen in steeds ruimere kring bekendheid. Dat leidde zes jaar terug tot de oprichting van een nieuw bedrijf, Kyotolease. ‘Inmiddels hebben we meer dan honderd auto’s, waarmee je als leasebedrijf nog steeds een kruimeltje bent. Maar groeien is niet het allerbelangrijkste, het gaat erom dat je het op verantwoorde wijze doet.’ Die visie leidde naar samenwerking met Triodos Bank voor het financieren van de Greencabs. ‘De bank heeft goede ideeën over duurzaamheid. Winst maken is voor mij geen doel op zich, maar vooral belangrijk als middel om nieuwe investeringen te kunnen doen.’
Schadelijke uitlaatgassen
Zijn kinderen vormen bij dat alles een belangrijke ‘accu’. Hij herinnert zich een reportage over kinderen die naar school gingen vlakbij de drukke rijksweg A13. ‘De uitlaatgassen hadden hetzelfde schadelijke effect als het dagelijks roken van 17 sigaretten. Ik stelde me voor dat mijn kinderen ooit vragen: wat heb jij gedaan om de kwaliteit van het milieu te verbeteren, pap?’ Een van de antwoorden zou een ritje in een Utrechtse Greencab kunnen zijn. ‘De vervuiling in steden neemt echt af wanneer er meer elektrische auto’s rijden. Het compenseren van uitstoot wordt steeds belangrijker, maar het planten van bomen zie ik vooral als een symbolische daad. Door minder uit te stoten, pak je het probleem bij de wortel aan.’
Project CV Hans Braamse
Hans Braamse (48), geboren in Heinkenszand (Z.) startte in 2000 met drie compagnons Acknowledge Professional Services, een ICTdienstverlener met 150 medewerkers. Hij heeft een meer dan gemiddelde interesse voor duurzaamheid en verdiepte zich in de toepassing van schone brandstoffen PROJECT CV Hans Braamse voor auto’s. Dat leidde in 2005 tot de start van Kyotolease. Het leasebedrijf werd uitgenodigd als deelnemer aan de proeftuin elektrisch rijden, een project waarvoor oud-minister Eurlings van Verkeer subsidie verleende. Kyotolease leverde de elektrische taxi’s. Andere partners zijn onder meer TNO, Essent en een aantal autofabrikanten.