Leuk nieuws! Er is namelijk meer informatie bekend over de MINI Electric. Eerder hebben we al laten weten dat deze volledig elektrische MINI op de planning stond. Nu kunnen we meer vertellen over de details. Benieuwd wat deze MINI Cooper SE in zijn mars heeft?
Design met gele accenten
De buitenkant van de MINI Electric is niet veel anders dan de driedeurs MINI Cooper. Wel is de elektrische variant erg herkenbaar. Dit komt door de toevoeging van gele accenten, zowel aan de buitenkant als in de binnenkant, die bij alle mogelijke lakken hetzelfde blijven. Zo zie je onder andere gele accenten op de grille, achterklep en velgen, zijn de zijspiegels geel en vind je dezelfde gele kleur terug op de startknop en de schakelpook. Verder staat de elektrische versie iets hoger vanwege de accu die in de bodem is geplaatst.
Accupakket van 32,6 kWh
De MINI Electric krijg een bescheiden batterij van 32,6 kWh, welke zorgt voor een rijbereik van 235 kilometers volgens de WLTP-normering. Het verwachte rijbereik in de praktijk komt hierdoor uit op gemiddeld zo’n 150 kilometer in de winter en 215 kilometer in de zomer. Een prima actieradius voor een compacte stadsauto.
De elektromotor is 184 pk sterk en heeft een maximale koppel van 270 Nm. Van 0 tot 100 kilometer per uur haalt de MINI Electric in 7,3 seconden en in de helft van deze tijd zit hij al op 60 kilometer per uur.
De elektrische MINI kan 3-fase laden met 11 kW, waardoor hij in ongeveer 2,5 uur tot 80% is volgeladen aan een reguliere (3-fase) laadpaal. De volle 100% duurt ongeveer 3,5 uur. Aan de snellader ben je in een half uurtje van 10% tot 80% opgeladen, met een maximale laadcapaciteit van 50kW.
Voor iedere rijstijl wat wils
De berijder van een MINI Electric kan kiezen uit 4 verschillende rij-standen:
- SPORT
- MID
- GREEN
- GREEN+
Ben je op zoek naar maximale efficiëntie, dan kies je het beste voor GREEN+ of GREEN. Bij de meest efficiënte GREEN+ stand worden functies zoals (stoel)verwarming en airco uitgeschakeld of beperkt voor een groter rijbereik. De MID-stand is gericht op comfort en de sportstand is geschikt voor sportief rijden doordat in deze stand de aandrijflijn het meest alert reageert.
Ook zijn er 2 standen te kiezen voor ‘one pedal driving’. Standaard start de MINI Electric in de hoogste stand. Wanneer je het (gas)pedaal loslaat zal de auto meteen afremmen op de elektromotor. De remenergie wordt teruggegeven aan de batterij voor een beter rijbereik. In deze setting heb je het rempedaal bijna nooit nodig en rijdt je het meest efficiënt (zeker in combinatie met de GREEN of GREEN+ rijstand).
Prijs & Productie
De prijzen voor de Elektrische MINI starten vanaf €34.900 euro. Deze prijs ligt tussen de basisuitvoering van de Opel Corsa-e (€30.999) en de Peugeot e-208 Allure (€36.250) in. De MINI Electric is reeds online bij MINI te reserveren en de verwachting is dat vanaf maart 2020 de leveringen starten.
Kortom, een mooie elektrische nieuwkomer die we graag in het straatbeeld zien verschijnen!