Draadloos laden voor je elektrische auto? Dat kan zomaar in het straatbeeld verschijnen binnen korte tijd. Of ja, eigenlijk zie je er juist niks van!
Inductieladen is al volop in ontwikkeling. Dit is een soort grootschalige versie van het draadloos opladen van je telefoon bijvoorbeeld, maar dan voor je elektrische auto. De elektriciteit wordt niet via een kabel, maar met behulp van een magnetisch veld getransporteerd. Dat veld wordt ontwikkeld tussen twee magnetische spoelen, waarvan er één in de auto en één in het laadplatform is geplaatst. Je hebt dus wel een auto nodig die voor inductieladen geschikt is, of hiervoor omgebouwd is.
Voordelen inductieladen
Voordelen van inductieladen zijn er genoeg. Je hebt geen gedoe meer met laadkabels (en verschillende stekkerverbindingen) en ze kunnen de laadpalen vervangen, die voor sommigen het straatbeeld verstoren. Daarnaast is een inductielaadplaats ook minder vandalismegevoelig dan een laadpaal. Wanneer we de ontwikkelingen verder doortrekken, dan verschijnt nog een extra voordeel. Stel je voor dat het complete wegdek voorzien is van deze inductietechniek. Je kunt dan continu, tijdens het rijden, je batterij opladen. Dan hoef je helemaal geen laadsessies meer in te plannen.
Nadelen inductieladen
Natuurlijk is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Een groot obstakel is het kostenplaatje. Een openbare inductielaadplaats kost drie keer meer dan een reguliere laadpaal en volgens onderzoek door de TU Delft zou zo’n inductieweg al snel €300.000 tot €500.000 per kilometer gaan kosten. Voor privégebruik is het echter wel al haalbaar, aangezien je eigen inductieplaats ongeveer evenveel kost als een privélaadpaal.
Een ander minpuntje van inductieladen is de efficiëntie. Er gaat namelijk zo’n 20% energie verloren bij het draadloos overbrengen van de energie. Wanneer je laadt met een laadkabel verlies je praktisch niets.
Ontwikkelingen
Momenteel zijn de elektrische auto’s nog niet voorzien van een magnetische spoel die het inductieladen mogelijk maakt. Wel zijn er al merken mee bezig, waaronder BMW en Mercedes.
Wij zijn benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt!