Dat hybride, 100% elektrisch en waterstof/aardgas rijden een stuk beter voor het milieu zijn is al bekend. Maar nu is ook te zien hoeveel beter het is! De Duitse ANWB-zusterorganisatie ADAC heeft een Ecotest uitgevoerd om te zien welke auto’s het minst vervuilend zijn voor het milieu. Niet geheel verrassend speelde benzine-en dieselvoertuigen nauwelijks een rol van betekenis en spannen de alternatieve varianten hiervoor de kroon!
De score van de Ecotest wordt berekend op basis van de uitgestoten verontreinigde stoffen (maximaal 50 punten) en de CO2-uitstoot (maximale score 60). er kunnen maximaal 110 punten worden behaald.
10 (93 punten): De 10e plaats wordt gedeeld door de Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive en de toyota Mirai. De Toyota Prius haalde in de ADAC Ecotest een CO2-balans van 113 gram per kilometer, wat een gemiddeld verburik van 4,1 liter benzine per 100 kilometer is.
De Toyota Mirai komt op een waterstofverbruik van één kilogram per 100 kilometer: oftewel een CO2-waarde van 121 gram per kilometer. De Mirai stoot echter geen verontreinigende stoffen uit, wat hem de volledige 50 punten in deze categorie oplevert.
9 (94 punten) De 9e plaats wordt gedeeld door de Nissan Leaf Acenta (30 kWh) en de Renault Zoe Intens (41 kWh). De Nissan Leaf van de oude generatie in de versie met een batterij met 30 kilowattuur heeft een prachtige score van 94 punten gehaald. Hoewel de auto alleen beschikbaar is voor de tweedehands markt, staat deze nog steeds in de top tien met een CO2-waarde van 118 gram per kilometer en geen schadelijke stoffen.
Het gemiddelde energieverbruik van de Renault Zoe is 20,3 kilowattuur per 100 kilometer. Dit resulteert in een CO2-balans van 118 gram per kilometer. Op basis van het gemiddelde verbruik van de Ecotest haalt de Zoe een bereik van meer dan 240 kilometer.

Opel Ampera E
8 Opel Ampera E (95 punten). In de test heeft de ADAC voor de elektrische Opel een gemiddeld stroomverbruik berekend van 19,7 kilowattuur per 100 kilometer. In de CO2-balans leidt dit tot een waarde van 114 gram per kilometer.
7 Hyundai Kona Electric (64kWh) 96 punten. In de elektrische cyclus van de Ecotest haalt de Koreaan een gemiddeld stroomverbruik van 19,5 kilowattuur per 100 kilometer. Dat komt overeen met 113 gram CO2 per kilometer. Lokaal rijdt de E-auto emissievrij.
5. Smart fortwo coupé EQ, 110 punten. De elektrische smart verbruikt gemiddeld 18,3 kilowattuur elektriciteit per 100 kilometer, wat overeenkomt met 106 gram CO2 per kilometer. Dankzij de elektrische aandrijving stoot de elektrische Smart lokaal geen verontreinigende stoffen uit.
5. BMW i3s (94 Ah) 110 punten. Ook op de vijfde plaats staat BMW’s elektrische model i3. Het verbruik bedraagt 18,4 kilowattuur per 100 kilometer. Dat leidt tot een CO2-balans van 106

BMW i3S
gram per kilometer.
4. VW e-Up (99 punten). In de test meet de ADAC een gemiddeld stroomverbruik van 17,7 kilowattuur per 100 kilometer voor de VW e-Up. Dit resulteert in een CO2-uitstoot van 102 gram, wat in de Ecotest 49 van de 60 mogelijke punten betekent. Daarnaast zijn er op het gebied van verontreinigende stoffen 50 punten behaald.
2. BMW i3 (100 punten). De oudere generatie van de BMW i3 stoot lokaal geen CO2-emissies uit en verbruikt 17,4 kilowattuur per 100 kilometer, wat leidt tot en een CO2-balans van 101 gram per 100 kilometer.
2. VW e-Golf (100 punten). Eveneens op de tweede plaats staat de elektrische variant van de VW Golf. Uit de consumptie van 17,3 kilowattuur per 100 kilometer wordt een CO2-uitstoot van 100 gram per kilometer berekend. Verontreinigende stoffen stoot de elektrische Golf niet uit en daarmee komt de score op 100.

Hyundai Ioniq Elektro
1. Hyundai Ioniq Elektro (110 punten). Op de eerste plek staat de elektrische Ioniq van Hyundai. De e-auto heeft een stroomverbruik van 14,7 kilowattuur per 100 kilometer en dus een CO2-balans van slechts 85 gram per kilometer, wat 55 punten oplevert. Daarnaast zijn er de volledige 50 punten op het gebied van verontreinigende stoffen, omdat de Ioniq die niet uitstoot dankzij zijn elektrische aandrijving.
De grote winnaar van de Ecotest is dus de Hyundai Ioniq Elektro. En waarschijnlijk krijgt dit model ook nog een grotere batterij (38,3 kWh t.o.v. de huidige 28 kWh) waardoor de actieradius met tot wel 100 km zal toenemen! Niet alleen de groenste auto dus, maar ook eentje met een aardig bereik. En natuurlijk zijn de groenste auto’s ook te leasen via Kyotolease!
Klik hier voor ons aanbod